`
Didactiek voor trainers - Diagnose fase

Het doel van een training is natuurlijk dat deelnemers nieuwe kennis en vaardigheden leren die ze kunnen toepassen in hun werk. Daarom is de eerste stap naar een succesvolle training dat je de praktijk van de deelnemers als vertrekpunt neemt. Als je dat niet doet, maar je eigen kennis centraal stelt, wordt het verderop in het traject lastig om te bepalen wat meer of minder belangrijk is. Bovendien zullen de oefeningen en voorbeelden dan minder goed aansluiten bij de praktijk van de deelnemers.



Hoe kom je erachter wat echte leerdoelen zijn? Stel de volgende vragen:
- Welke situaties gaan de deelnemers nu moeilijk af? 
- Wat doen ze precies in die situaties? 
 - Wat voor effect heeft hun gedrag in die situaties? 
- Wat is de precieze reden van het management voor deze training? 

Wanneer je onvoldoende aanknopingspunten hebt - er is in feite geen echte training noodzaak - dan kun je eigenlijk niet gaan trainen of je moet erg ervaren zijn. De opdrachtgever zegt bijvoorbeeld 'Ze hebben een opfriscursus nodig’ en het 'waarom' blijft achterwege, is voor jonge trainers dus een brug te ver!
Een volgende keer gaan we in op 'Discussiëren'.

Tips-bij-gebruik-flip-over